Ia Berfungsi Kerana Anda Katakanlah Jadi

Ia Berfungsi Kerana Anda Katakanlah Jadi

Doktor saya memberikan saya enam bulan untuk hidup. Tetapi apabila saya tidak dapat membayar bil dia memberikan saya enam bulan lagi.
-Walter Matthau

Anda pergi ke doktor. Doktor memberikan pil. Anda menjadi lebih baik. Kemudian anda mengetahui doktor memberi anda satu pil gula dan anda mendapat yang lebih baik pula. Ada dua sebab ini boleh berlaku. Yang pertama adalah kerana anda telah mendapat yang lebih baik tanpa perlu pergi ke doktor sama sekali. Yang kedua dipanggil Kesan Placebo. Ramai saintis percaya ia adalah apa yang membuat homeopati dan herba penawar bekerja, dan ia mempunyai beberapa orang di UK agak menegur.

Pada 30 Januari, satu kumpulan yang dipanggil 10:23 menganjurkan acara untuk membantah keputusan ubat English rangkaian kedai untuk menjual ubat-ubatan homeopati. 300 orang-orang kafir di seluruh UK setiap merancang untuk menelan botol keseluruhan pil homeopati. Ia adalah satu besar-besaran "berlebihan" bertujuan untuk menunjukkan bahawa ubat-ubatan homeopati tidak lain hanyalah pil gula dan ubat-ubatan palsu. Acara ini harus menarik, terutamanya jika mana-mana daripada penunjuk perasaan pergi dalam keadaan koma gula yang disebabkan.

Homeopati adalah berasaskan kepada tiga idea pusat: Pertama, Hukum Similars: apa sahaja yang menyebabkan gejala-gejala anda juga boleh menyembuhkan mereka. Jika anda tidak boleh tidur, cuba kafein. Kedua, Hukum infinitesimal. Apabila anda mencairkan penawar dalam air, ia akan menjadi lebih kukuh. Ketiga, Hukum Succussion, yang menyatakan bahawa setiap kali anda mencairkan ubat anda di dalam air anda untuk memanfaatkan botol untuk "potentize" itu. Pakar homeopati percaya ini membolehkan air untuk mengekalkan ingatan atau getaran mengubati.

Jika anda percaya dalam homeopati, maklumat ini teramat menarik. Jika tidak, ia kedengaran seperti tahyul dan "Magik" dari tahun 1796, iaitu apabila homeopati telah dicipta oleh satu Samuel Hahnemann.

Tetapi bagaimana jika ia bukan tentang apa yang ada dalam pil pada semua? Bagaimana jika potensi mereka adalah berdasar kepada niat pengguna, mistik yang mengelilingi pil, atau pakej yang mereka datang? Pada tahun 1955, seorang pakar bius yang bernama Henry Knowles Beecher berkata kejayaan ubat atau doktor adalah disebabkan oleh jangkaan pesakit hasil yang dikehendaki. Kajian beliau menegaskan bahawa lebih daripada 30 peratus daripada masa itu, pesakit berasa lebih baik apabila mereka percaya rawatan itu akan membuat mereka berasa lebih baik. Penyelidik berikutnya mengatakan penyelidikan Beecher adalah cacat, tetapi tidak dapat dinafikan bahawa apabila orang dalam kot putih dan ijazah perubatan di dinding mengatakan kata-kata yang meyakinkan, orang berasa lebih baik. Ia juga berfungsi apabila orang yang memakai bulu dan kain pinggang jika itu norma budaya apa tabib yang kelihatan seperti.

Jangkaan adalah kuat: Rujukan kajian membingungkan dari tahun 1920-an. Satu pasukan penyelidik yang ingin tahu sama ada membuat lampu kilang cerah akan meningkatkan produktiviti pekerja. Melakukannya. Tetapi produktiviti pekerja juga bertambah baik apabila penyelidik membuat lampu malap. Rahsia? Para pekerja datang untuk menjangkakan bahawa apa-apa perubahan akan menjadikan mereka lebih produktif, tidak kira sama ada mereka boleh melihat atau bekerja dalam gelap.

Kesan Placebo mendapat sedikit rasa hormat, dan bukan hanya dalam bidang perubatan. Plasebo perkataan adalah Latin untuk "Aku akan memudahkan," dan telah digunakan dalam abad ke-14 untuk merujuk kepada orang yang berkabung disewa di pengebumian. Mereka akan meraung Placebo Domino dalam Regione vivorum ("Saya akan Tuhan berkenan kepadanya di tanah yang hidup") tetapi mereka telah dibayar kepada palsu itu, semata-mata berdiri in untuk ahli-ahli keluarga yang tidak dapat hadir ke pengebumian.

Kami masih dalam gelap mengenai Kesan Placebo. Ia mungkin terbukti menjadi mekanisme sebenar untuk memahami penyembuhan tenaga berdasarkan niat dan kepercayaan. Ia mungkin menjadi sisa tahyul lama dan "Magik." Ia sudah tentu mendedahkan banyak tentang bagaimana orang sembuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar