Fakta Mengenai Perubatan Alternatif

Fakta Mengenai Perubatan Alternatif

Istilah "alternatif" perubatan adalah satu yang meluas yang menerangkan beberapa kesihatan dan penyembuhan kaedah. Secara umumnya, apabila menggunakan "alternatif" anda bercakap tentang perubatan dan umum amalan kesihatan, produk, dan lain-lain yang tidak merupakan sebahagian daripada sistem konvensional perubatan masyarakat. Kadang-kadang dirujuk sebagai "pelengkap" perubatan apabila digunakan sebagai tambahan kepada, berbanding dengan bukan, sistem konvensional, istilah boleh meliputi segala-galanya daripada perubatan orang-orang kepada iman penyembuhan untuk urut terapeutik. Dalam erti kata lain, jika anda tidak boleh belajar di sekolah-sekolah perubatan atau mendapatkannya di hospital konvensional, ia dianggap sebagai "alternatif."

Kerana begitu banyak pendekatan yang berbeza untuk kesihatan dan kesejahteraan yang tergumpal di bawah tajuk alternatif, ia boleh menjadi sukar untuk membuat keputusan sama ada untuk mengambil apa-apa daripada mereka serius. Fad diet, homeopati, akupunktur, herbology, yoga, probiotik dan penyembuhan zaman baru merupakan beberapa pilihan yang yang jatuh di bawah perubatan alternatif. Tetapi bagaimana anda sepatutnya tahu apa yang sebenar dari apa yang perdukunan?

Terdapat banyak sumber yang cuba untuk menyokong amalan perubatan alternatif dengan kajian saintifik. Satu carian pantas melalui perpustakaan atau internet akan menyebabkan banyak kajian dan pengalaman tangan pertama yang membuktikan atau menyangkal bernilai hanya kira-kira apa-apa kaedah alternatif anda boleh nama. Tanya rakan-rakan dan keluarga jika mereka telah mencuba rawatan atau amalan tertentu, anda akan terkejut berapa ramai orang pergi ke luar perubatan konvensional untuk terapi alternatif. Ramai di antara kita sudah menggunakan perubatan alternatif tanpa disedari.

Ingat apabila nenek berkeras sup ayam khas beliau apabila anda sakit, atau rakan disyorkan topeng kuning telur untuk jerawat hanya kerana itulah yang ibunya lakukan?

Mereka adalah contoh yang hebat perubatan alternatif, dan terdapat banyak kajian di luar sana yang menunjukkan mereka mempunyai nilai dunia sebenar. Sup ayam mudah untuk makan apabila anda sakit dan menyediakan penghidratan perlu, vitamin, mineral, dan protein untuk membantu anda pulih. Protein yang tinggi dalam kuning telur melegakan dan memperkayakan kulit, kerana ia kering ia menarik keluar kekotoran, dan semua tanpa minyak menambah atau lebih pengeringan. Hanya kerana seorang doktor perubatan tidak mengharamkan mereka tidak bermakna mereka tidak bekerja.

Sesetengah ubat alternatif telah menjadi lebih diterima oleh masyarakat perubatan konvensional. Acupuncture, sebahagian daripada perubatan tradisional Cina, telah diamalkan sejak beribu-ribu tahun dan dianggap konvensional di negara-negara Asia. Walau bagaimanapun, akupunktur diterima hanya untuk pengurusan kesakitan di Amerika Syarikat. Acupuncturists mendakwa ia boleh membantu segala-galanya daripada penurunan berat badan kepada kemandulan, tetapi ini belum muktamad terbukti dalam kajian saintifik. Pengamal di Amerika Syarikat adalah sangat terlatih dan mesti mendapatkan lesen sebelum merawat pesakit. Lesen tidak sempurna, tetapi ia tidak memberi pinjaman jaminan tambahan yang profesional dengan standard yang tinggi memperlakukan kamu. Bukti selanjutnya penerimaan adalah bahawa banyak syarikat insurans akan merangkumi rawatan oleh ahli akupunktur berlesen.

Ia masih penting untuk berhati-hati apabila memilih untuk menggunakan perubatan alternatif. Pastikan dan melakukan kerja rumah anda. Walaupun ia tidak boleh menyakiti untuk meletakkan telur di wajah anda, dengan mengambil herba tanpa mengetahui bagaimana mereka boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan lain atau dengan mengetahui dos yang betul boleh menyebabkan masalah yang serius. Pergi ke pengamal yang tidak berlesen untuk sesuatu seperti akupunktur boleh menyebabkan kecederaan serius. Anda perlu berjumpa dengan pengamal kesihatan anda sekarang untuk membincangkan ubat-ubatan alternatif anda sedang mempertimbangkan. Pastikan anda mempertimbangkan risiko dan manfaat dengan berhati-hati sebelum mencuba sesuatu yang baru. Sentiasa biarkan setiap profesional kesihatan tahu semua sejarah perubatan anda dan amalan ini.

Ramai orang mendapati hasil yang hebat dari perubatan alternatif dan pelengkap. Apabila anda meneroka ini "baru" pilihan, anda mungkin mendapati bahawa terdapat abad cara lama untuk menjaga badan dan minda anda yang telah diabaikan oleh perubatan barat hari ini. Penyelidikan yang teliti dan pendekatan yang prihatin boleh membantu anda mencapai gaya hidup yang lebih baik dan menikmati kesihatan yang baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar