Bagaimana untuk Dapatkan Relief Sinus

Bagaimana untuk Dapatkan Relief Sinus

Jangan berfikir bahawa keradangan sinus adalah tidak berbahaya. Jika tidak dirawat, keadaan ini menjengkelkan akhirnya menyebabkan parut kekal sinus dan mungkin, dalam kes-kes yang jarang berlaku, juga membawa kepada sightlessness atau bernanah otak.

Atas sebab yang Sinusitis biasanya bermula sebagai selesema biasa, keadaan kerap pergi tidak dikenal pasti dan dirawat. Seseorang yang mengalami sejuk selama lebih daripada 10 hari harus diuji untuk mengesan sebarang jangkitan sinus.

Gejala lain:
o tebal atau pelepasan hidung berubah warna (kuning atau hijau).
o Demam.
o Nafas berbau.
o sakit Muka atau tekanan yang terdapat di kuil itu dan ke atas mata, diapit di antara pipi dan hidung, dalam gigi atas atau di antara mata.
o Mengurangkan atau kesedaran tidak ada bau.
o sakit telinga.

Gejala yang reda dalam tempoh empat minggu didiagnosis sebagai sinusitis akut ... sinusitis subakut berlangsung selama empat hingga 12 minggu. Jika tidak dirawat dengan berkesan, keadaan ini boleh berputar ke sinusitis kronik, di mana kesan-kesan berterusan untuk lebih daripada 12 minggu. Antibiotik adalah ubat utama untuk resdung akut. Matlamat utama adalah untuk membasmi jangkitan dan mencegah perkembangan sinusitis kronik.

Antibiotik berguna termasuk amoxicillin (Amoxil) ... Amoxicillin dan clavulanate (Augmentin) .. Cefpodoxime (Vantin) ... Dan Cefuroxime (Ceftin).

Ramai orang membuat pas palsu untuk menghentikan penggunaan antibiotik apabila gejala mula reda. Tetapi ubat seharusnya terus diambil untuk kursus penuh biasanya 10 hari untuk memastikan bahawa bakteria dihapuskan. Jika gejala-gejala tidak berubah selepas tiga hari, doktor anda harus menilai semula keadaan anda dan mungkin menukar antibiotik.

Selain mengambil antibiotik, resdung penghidap patut minum sekurang-kurangnya lapan gelas 8-auns air setiap hari. Ia juga penting untuk menjauhkan diri daripada alkohol, minuman manis dan minuman berkafein. Strategi lain yang perlu dipertimbangkan ...

o Isikan mangkuk kepada satu pertiga penuh dengan air panas, menguruskan tuala atas kepala anda dan mangkuk dan menyedut wap selama beberapa minit. Kelembapan panas membantu melonggarkan rembesan di dalam hidung, tekak dan paru-paru, menjadikan mereka lebih mudah untuk membersihkan.
o Gunakan (OTC) nipis lendir over-the-kaunter, guaifenesin tersebut (Robitussin atau Mucinex), untuk melepaskan kahak.
o Mengambil decongestant lisan OTC seperti pseudoephedrine (Sudafed).
o Cuba OTC semburan hidung dekongestan seperti naphazoline (Privine) atau lain oxymetazoline (Afrin).

Awas: Sama sekali tidak menggunakan decongestant semburan untuk lebih daripada tiga hari berturut-turut. Berbuat demikian sering mencetuskan kembali bengkak hidung. Semburan hidung masin juga sangat berguna. Mereka melepaskan hidung rembesan dan iritasi. Semburan masin boleh digunakan dengan cara yang sama sekerap setiap dua jam.

Jika sinusitis kronik berkembang, sudah tentu yang lebih panjang antibiotik, biasanya ditetapkan selama tiga hingga enam minggu perlu diambil.

Tujuan: kronik sinusitis telah dikaitkan dengan bakteria anaerobik, mikroorganisma terutamanya tahan lasak yang boleh hidup pada tanpa oksigen.

Keadaan ini juga lebih cenderung untuk memasukkan pelbagai jenis bakteria. Kursus jangka panjang antibiotik adalah ubat yang paling berguna terhadap bakteria ini. Keradangan dan bengkak boleh dikurangkan dengan menggunakan semburan hidung steroid, seperti beclomethasone (Beconase) ... Jika tidak steroid lisan, seperti prednisone (Deltasone) atau dexamethasone (Decadron).

Dekongestan lisan atau semburan menghapuskan kesesakan. Pencair lendir menggalakkan saliran. Semburan hidung antikolinergik seperti ipratropium bromide (atrovent), mungkin membantu dengan kering secretions.To menentukan sama ada alahan yang terlibat, doktor anda patut menjalankan kulit atau darah ujian yang akan menilai kesan anda dengan pelbagai alergen yang berbeza.

Kulat hidung juga sedang dikenal pasti dalam peningkatan jumlah kes sinusitis kronik. Ujian klinikal sedang dijalankan dua ubat-ubatan, dan Itraconazole amphotericin B, dimaksudkan untuk digunakan dalam pengendalian jangkitan sinus kulat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar